Algemene voorwaarden

 

Beroepsprofessionaliteit

  • De vaktherapeut/begeleider is lid van de Nederlandse Vereniging voor drama therapie. Deze vereniging is aangesloten bij de Federatie Vaktherapeutische Beroepen (FVB). Informatie over deze beroepsvereniging en over de FVB kunt u vinden op www.nvdt.nl en op www.fvb.vaktherapie.nl.
  • De vaktherapeut/begeleider staat ingeschreven bij het kwaliteitsregister voor vaktherapie en stichting kwaliteitsregister jeugd (SKJ)
  • De vaktherapeut/begeleider hanteert te allen tijde de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en/of seksueel misbruik
  • De vaktherapeut handelt volgens de richtlijnen zoals opgesteld in de beroepscode van de FVB.

 

Vaktherapie

  • Er vindt een observatieperiode van 3 sessies plaats. Aan de hand van het intakegesprek en deze observatiesessies wordt voorlopig behandelplan opgesteld. Deze wordt besproken met de ouders/verzorgers en indien gewenst het kind.
  • Er worden naast de sessies met een kind een aantal gesprekken ingepland met ouders/verzorgers over hoe de ouders/verzorgers het proces verder kunnen ondersteunen.
  • De sessies duren 60 minuten.
  • Er vindt regelmatig overleg plaats. Tijdens het overleg doet de therapeut zowel mondeling als schriftelijk verslag over de  ontwikkelingen binnen de therapie.
  • De wettelijke vertegenwoordiger(s) (beide ouders c.q. gezinsvoogden) geven toestemming voor het starten van de therapie.
  • De therapeut/begeleider heeft een geheimhoudingsplicht en gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met het dossier van uw kind. Indien nodig kan de therapeut met toestemming van de ouders/verzorgers informatie opvragen en/of verstrekken aan andere hulpverleners/betrokkenen.
  • Ouders/verzorgers kunnen altijd tussendoor vragen stellen. Het kan ook zijn dat er voor het kind een belangrijke/ingrijpende gebeurtenis tussentijds plaatsvindt, die van belang is voor de therapie. Ouders/verzorgers kunnen dat telefonisch of via e-mail tussentijds kenbaar maken.
  • Wanneer de therapeut van mening is dat het kind of zijn of haar omgeving in een hulpbehoevende situatie verkeert (bijvoorbeeld fysieke of emotionele bedreiging), heeft zij de plicht dit te bespreken met zowel cliënt als ouders. Tevens heeft de therapeut de wettelijke verplichting om hiervan melding te doen bij betreffende instanties.
  • Zaken als het recht op informatie, omgang in het kader van privacy en toestemming voor de behandeling, zijn vastgelegd in de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGMO). Deze kunt u opvragen bij uw therapeut.
  • Op het moment dat de therapeut ziek is vindt er geen vervanging plaats. De therapie gaat dan niet door en wordt naar een andere datum/tijd verplaatst als dit mogelijk is.
  • In geval van langdurige ziekte wordt in overleg met u vervanging geregeld, of wordt de therapie stopgezet.

 

 

Kosten vaktherapie

  • Kosten per therapiesessie bedragen € 85  (btw-vrijgesteld).
  • Kosten voor een intakeproces zijn € 350 totaal voor 3 observatiesessies, opstellen van een behandelplan en het voeren van een behandelgesprek.
  • Kosten voor een oudergesprek zijn € 72. (btw-vrijgesteld)
  • U dient zelf te vooraf te informeren wat uw vergoedingsmogelijkheden zijn. Belangrijk daarbij is om te weten dat de therapeut lid is van de Nederlandse Vereniging voor drama therapie, aangesloten bij de FVB. Daarnaast is de vaktherapeut ingeschreven bij het register voor vaktherapie en Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)
  • Aan het eind van de maand krijgt u de factuur toegestuurd. Deze kunt u tevens gebruiken voor het declareren van de kosten bij uw ziektekostenverzekering.
  • Betalingen dienen uiterlijk binnen 14 dagen te worden voldaan na verzending. Bij niet tijdige betaling kunnen de wettelijke rente en administratiekosten in rekening worden gebracht (6%). Mocht betaling uitblijven dan zal een incassobureau worden ingeschakeld. Extra gemaakte kosten zullen aan u worden doorberekend.

 

 

Specialistische begeleiding bij autisme

  • Aan de hand van een intakegesprek met ouders/verzorgers en een kennismakingssessie wordt een (voorlopig) plan van aanpak opgesteld. Regelmatig vindt evaluatie plaats om te bekijken of het plan van aanpak nog passend is voor de situatie.
  • Een begeleidingsuur duurt 60 minuten.
  • Er vindt regelmatig overleg plaats. Tijdens het overleg doet de therapeut zowel mondeling als schriftelijk verslag over de ontwikkelingen tijdens de begeleiding.
  • Er worden naast de sessies met een kind een aantal gesprekken ingepland met ouders/verzorgers over hoe de ouders/verzorgers het proces verder kunnen ondersteunen.
  • De wettelijke vertegenwoordiger(s) (beide ouders c.q. gezinsvoogden) geven toestemming voor het starten van de begeleiding.
  • De begeleider gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met het dossier van uw kind. Indien nodig kan de begeleider met toestemming van de ouders/verzorgers informatie opvragen en/of verstrekken aan andere hulpverleners/betrokkenen.
  • Ouders/verzorgers kunnen altijd tussendoor vragen stellen. Het kan ook zijn dat er voor het kind een belangrijke/ingrijpende gebeurtenis tussentijds plaatsvindt, die van belang is voor de begeleiding. Ouders/verzorgers kunnen dat telefonisch of via email tussentijds kenbaar maken.
  • Wanneer de begeleider van mening is dat het kind of zijn of haar omgeving in een hulpbehoevende situatie verkeert (bijvoorbeeld fysieke of emotionele bedreiging), heeft zij de plicht dit te bespreken met zowel het kind als de ouders/verzorgers. Tevens heeft de begeleider wettelijke verplichting om hiervan melding te doen bij betreffende instanties.
  • Op het moment dat de begeleider ziek is vindt er geen vervanging plaats. De begeleiding gaat dan niet door en wordt naar een andere datum/tijd verplaatst als dit mogelijk is.
  • In geval van langdurige ziekte wordt in overleg met u vervanging geregeld, of wordt de begeleiding stopgezet.

 

Kosten specialistische begeleiding bij autisme

  • De kosten per begeleidingsuur bedragen € 72 (btw-vrijgesteld).
  • Kosten voor een oudergesprek zijn € 72 (btw-vrijgesteld)
  • U dient zelf te vooraf te informeren wat uw vergoedingsmogelijkheden zijn. Belangrijk daarbij is om te weten dat de begeleider is geregistreerd bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).
  • Op het eind van de maand krijgt u de factuur toegestuurd. Indien er sprake is van een maatwerkovereenkomst zal de facturering via de gemeente lopen.
  • Betalingen dienen uiterlijk binnen 14 dagen te worden voldaan na verzending. Bij niet tijdige betaling kunnen de wettelijke rente en administratiekosten in rekening worden gebracht (6%). Mocht betaling uitblijven dan zal een incassobureau worden ingeschakeld. Extra gemaakte kosten zullen aan u worden doorberekend.

 

Annulering van de therapie/begeleiding.

  • Natuurlijk kan het voorkomen dat u (of uw kind) ziek wordt of dat een gemaakte afspraak om andere redenen niet nagekomen kan worden. U dient dit minimaal 24 uur van tevoren door te geven. Bij niet tijdige annulering wordt 50% van de kosten in rekening gebracht.

 

Klachten (WKKGZ)

  • Wanneer u als cliënt ontevreden bent over de door de therapeut/begeleider gegeven geleverde zorg, probeert u dan eerst in gesprek te gaan. Mocht het overleg niet tot een oplossing leiden voor u, dan heeft u de mogelijkheid een officiële klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris.
  • Uw klacht kan betrekking hebben op uw zorg of de manier waarop er met u wordt omgegaan. De klachtenregeling is ondergebracht is bij ZZP-er In De Zorg. U kunt een klacht indienen via het online klachtenformulier: https://www.zzp-erindezorg.nl/klacht.
  • De klacht wordt ontvangen door de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is een onafhankelijk persoon die u kan ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing voor uw klacht. Wanneer de klachtenfunctionaris uw klacht heeft ontvangen via het elektronische klachtenformulier, neemt de klachtenfunctionaris contact met u op om de verdere procedure met u op te startten.
  • Binnen zes weken ontvangt u van de therapeut/begeleider een schriftelijke reactie op uw klacht. Ook de klachtenfunctionaris stuurt een afsluitende brief met daarin het resultaat van de afhandeling en de bemiddeling van uw klacht.